2010-06-28
Bić dzieci czy nie bić? - wyniki sondażu Reader's Digest

 Globalny sondaż Reader's Digest  wykazał, że rózgi poszły w odstawkę. Większość rodziców od Indii po Australię najbardziej wierzy w wychowawczą moc rozmowy. W Polsce również, choć na tle innych krajów niepokojąco wyróżnia nas wysoki procent zwolenników klapsa.

Rozmowa to najskuteczniejsza metoda dyscyplinowania dzieci. Tak odpowiadała większość respondentów we wszystkich krajach objętych sondażem miesięcznika Reader's Digest. Na ten sposób radzenia sobie z dziećmi wskazała też największa grupa Polaków - 69%. Bardzo podobne podejście do wychowania mają Francuzi i Rosjanie (71%), a także Niemcy (66%).

Metoda polegająca na zakazywaniu jakiejś przyjemności znalazła najwięcej zwolenników w Australii (39%), sporo też w Kanadzie i USA (37%), Hiszpanii (29%) oraz w Wielkiej Brytanii (25%). W Polsce wybrało ją tylko 14% respondentów. Odsyłanie do innego pokoju nie cieszy się wielkim powodzeniem. Najwięcej wskazań na ten sposób było w Chinach i Francji (12%).

Kary fizyczne najwyraźniej wszędzie wychodzą z mody. Relatywnie sporo wskazań (7%) zyskały one w Rosji, Wielkiej Brytanii i Niemczech (choć tam wyraźnie prawo ich zakazuje). Nigdzie jednak wskaźnik nie był tak wysoki jak w Polsce, gdzie w sens klapsów nadal wierzy 10% respondentów. Bywa że i najlepszy rodzic straci cierpliwość. Ale i wtedy najlepiej o tym porozmawiać. Przeprosić dziecko - mówi Małgorzata Karpińska, psycholog. - Prowdzę terapię młodzieży. Osoby, które doświadczały przemocy, często nie radzą sobie z relacjami z innymi ludźmi. Są bardziej skłonne do uzależnień, agresji i popadania w konflikt z prawem. Największym skarbem są rozmowy. Również w dorosłym życiu. Dzieci, które z domu rodzinnego wynoszą przekonanie, że rozmowa to sposób na rozwiązywanie problemów i konfliktów, mają największe szanse wyrosnąć na odpowiedzialnych, nawiązujących zdrowe relacje z innymi ludzi. I na szczęśliwe życie. Dlatego optymizmem napawa wynik sondażu Reader's Digest. Najwyraźniej coraz lepiej rozumiemy, że rozmowa to najlepsza metoda wychowawcza.

 

Miesięcznik Reader's Digest to najpopularniejszy magazyn na świecie, który co miesiąc trafia do niemal 80 milionów czytelników. Ukazuje się w 50 krajach i 20 językach. To magazyn o różnorodnej tematyce - od zdrowia, ekologii, po egzotyczne podróże i pasjonujące historie z życia.

Wydawnictwo Reader's Digest jest częścią The Reader's Digest Association, Inc. (www.rd.com), światowego wydawnictwa, które jest liderem marketingu bezpośredniego i tworzy książki, nagrania muzyki, wideo i publikacje w Internecie. Więcej informacji znaleźć można na stronie polskiej edycji www.digest.pl

 

Do pobrania:

Zestawienie wyników sondażu ( xls., 55 kB)

Artykuł ( pdf. , 53kB)

 

Źródló: Euro RSCG Sensors